Budapest utcáin járva számtalan csodás épülettel és nevezetességgel találkozunk, melyek többsége jószerivel mindenki által ismert, a köztudatban élő dolog. Ugyanakkor vajon elgondolkozunk, hogy milyen érdekességeket, sok esetben titkos dolgokat rejt a föld a talpunk alatt? A következőkben olyan földalatti világból kínálunk ízelítőt, melynek jelentős részét még maguk a budapestiek sem ismerik, vagy nap mint nap elmennek mellette.
A pestiek által csak kisföldalattiként számon tartott ma is működő közlekedési eszköz nyomvonala az Andrássy út alatt épült meg 1896-ban, a londoni után Európa második, a kontinens első földalatti vasútjaként. A földalatti vasút rekord gyorsasággal, 21 hónap alatt készült el, amely – ha figyelembe vesszük a kor technikai színvonalát és a majdnem 4 km hosszú pályát – igen tekintélyes teljesítmény. Eredeti útvonalát a mai Vörösmarty tértől az Állatkertig kevesebb mint 11 perc alatt képes volt megtenni.
A budapesti földalatti úgynevezett kéregvasút, mert pályáját nem alagút fúrásával, hanem az úttestben, árok megnyitásával alakították ki, majd vasoszlopokra helyezett födémmel borították. Belmagassága 2,85 méter, ezt az Oktogonnál a körúti főgyűjtőcsatorna határozta meg, fölötte kellett vezetni a sínpályát.
Hivatalos megnyitása a Millenniumi Ünnepségekhez kapcsolódóan 1896. május 2-án történt. Ferenc József és Erzsébet királyné 1896. május 8-án látogatta meg a földalatti vasutat, amely ez alkalomból vette fel az uralkodó nevét.
1970-ben az új metróvonalak megnyitását követően millenniumi földalattinak nevezték el. Az 1972. évi rekonstrukció során vonalát meghosszabbították a Mexikói útig, s a régi szerelvényeket korszerűbbekre cserélték. Ekkor szüntették meg a felszínivel ellentétes irányú, baloldali közlekedést is, amely azért is számított érdekességnek, hiszen Európában az 1930-as években sok helyütt áttértek a jobboldali közlekedésre.
Ha van lehetőségünk, menjünk le az egyik nosztalgikus hangulatú állomásnál, és utazzunk néhány megállót a földalattival, amely egyébként Budapest főbb nevezetességeit is összeköti (Vörösmarty tér, Opera, Hősök tere, Széchenyi fürdő).
A régi kocsikat felsorakoztató és a földalatti vasút történetét bemutató múzeumot szintén a föld alatt, a Deák Ferenc téri metróállomásnál látogathatjuk meg egy vonaljegy áráért.
Cím: Budapest, V. kerület, Deák Ferenc tér, aluljáró
Nyitva tartás: hétfő kivételével minden nap 10-17 óra között